Storrunde i Trollheimen

• Lengde: 68km
  • Underlag: 47% tursti/terreng, 38% asfalt, 15% Grus/kjerreveg
  • Høydeforskjell: 412m
  • Komme seg dit: Turen tar utgangspunkt i en parkeringsplass langs Granasjøen. I krysset etter demningen er det i skrivende stund lov å parkere, men følg de lokale reguleringene. Koordinatene til startpunktet er [62°49’44.5″N 9°42’03.4″Ø]
  • Beskrivelse av turen
    • (Del 1) Heldalsveien: Begynnelsen av turen går fra parkeringen ved Granasjøen og nokså direkte vestover. Her skal du sykle til du møter på grusveien som går oppover mot Heldalssætrin. Veien er merket med sykkelrute. Det er ikke spesielt bratt eller spesielt langt og er i det hele tatt en fin start på den lange turen dette ender opp med å bli. Totalt er det rundt 4.6km på grusvei og totalt 160 høydemeter.
    • (Del 2) Heldalen: Fra Heldalssætrin er det på tide å komme seg inn på smalere stier. Stien er merket med de røde TT-merkene og går i retning Jøldalshytta. Etter bare noen hundre meter må du krysse en liten bekk. Det går stort sett an å gjøre dette med sko for det ligger stein i bekken som gjør at man kommer over ved å hoppe litt. Det totale strekket er på ca 6.6km og gir deg rundt 131 høydemeter samtidig som du faller 208 høydemeter. Etter hvert som man forserer stien så åpenbarer Trollheimen seg på sitt peneste. Jøldalen er et fantastisk skue etterhvert som man kommer seg innover mot hytta. Til slutt så står man mer eller mindre på kanten og det er på tide å sykle ned til det området hytta ligger i. Den første delen av nedoverbakken er ganske grei, men et lite parti midt på kan være litt guffent. Så vær oppmerksom på små skrenter og et par velplasserte røtter og stammer. Har du 80cm styre får du merke at fjellbjørka har lyst til å gi deg litt utfordring. Er du ute på rett tid av året anbefales en liten rast på Jøldalshytta. De har grei servering og litt bakst og noe leskende er aldri feil.
    • (Del 3) Jøldalshytta-Gjevilvasshytta: Den første delen av turen fra Jøldalshytta går på grusvei. Det er ca 1.5km til man svinger av veien og finner stier igjen. Herfra går det gradvis oppover i dalen mellom Gråfjellet og Skrikhøa. Innover dalen til høyre ser man Geithetta og Trollhetta. Det er faktisk et veldig flott skue, spesielt hvis himmelen er knallblå med et par fine hvite skyer på. Etterhvert som man når toppen på den første stigningen heller det litt nedover til man treffer elva. Her må man belage seg på å krysse og det enkleste er å ta av seg skoene og vasse over. Det er noen steiner her og der, men de er ikke alltid like enkle å se. Til nå har man fått 196 høydemeter til siden Jøldalshytta og siden starten var noen nedoverbakker har du ikke opparbeidet så mye totalt, men herfra blir det et skikkelig krafttak. For nå begynner stigningen over Skrikhøa. Bare på en drøy kilometer så går det nesten 200 høydemeter opp. Innover Skrikhøa er det et litt spesielt dekke. Her er det tverrgående skiver. Lagene ligger på en sånn måte at de fint kutter opp dekkene dine hvis du gjør litt feil. Så det gjelder om å være varsom og sjekke hvor du sykler. Belønningen kommer etter ca 9 kilometer fra Jøldalshytta. Da går det nedover mot brua over Minilla. En flott utforkjøring som ender i ei spenstig bru. Etter at brua er krysset så går det oppover igjen. Det blir siste lange oppover før Gjevilvasshytta, men stigningen varer i ca 2 kilometer før det begynner så vidt å helle nedover igjen. Den siste nedkjøringa mot Gjevilvasshytta er litt blandet. Den er veldig artig, men i dvergbjørkskogen er det en del røtter og stein som er i veien. Det fører til at det bruddvis kan bli ganske humpete. Er man litt for sliten her så blir det mye gåing og stopping. Heldigvis Etter 21.2km med herlig sti står du ved Gjevilvasshytta. Det er ikke spesielt dumt med litt proviant her heller.
    • (Del 4) Retur til parkeringen: Så er det sjarmøretappen igjen. Håper du har spart litt krefter her. Det første som venter er 9.1km med grusvei. En del oppover og en del nedover. Så er man over på asfalt og her skal man over Skaret. Skaret ligger faktisk 934moh og er derfor ganske høyt, men herfra er det god anledning til å slappe av. Man triller mer eller mindre hele veien tilbake til bilen. Det er forøvrig ca 33.5km fra Gjevilvasshytta tilbake til parkeringen ved Granasjøen.
  • Passer til: Dette er en avansert tur som passer best til de som liker og utfordre seg selv i terrenget. Her er det ikke spesielt mange vanskelige hindringer, men det er langt og man forserer mange høydemeter i løpet av turen