#GledeMedSykkel
Sykkelhjulet.no

Continental X-king 2.4 ProTection 29er

Av Christian Jensen18. juli 2018

Dekk Produkttester

Continental X-King
Continental X-King

De første turene på sti

Den aller første turen går på kjente stier, men både sykkel og dekk er en smule ukjente. Jeg har ikke hatt mange kilometerne på den nye sykkelen jeg bygde meg i vinter, men jeg blir raskt vant med dekkene og hvordan de sitter. Til å begynne med fylte jeg opp ganske mye luft, men jeg fant fort ut at det måtte reduseres en del. Under 2 bar er greit på bakhjulet. Faktisk var jeg nede i 1.5bar på en testrunde, men da ble det et slangebitt (eng: Snake bite. En effekt av at dekket løsner fra felgen og klemmer slangen mellom felgen og dekkanten og lager to hull slik som en orm/slange ville gjort om den bet over dekket).

Allerede på de første turene har jeg slått mange rekorder oppover. Det kan ha litt med sykkelen å gjøre også, men jeg velger å tro at dekket spiller inn her. Det er et solid og stort dekk, men det ruller veldig bra.

Nedover er historien en litt annen. Jeg føler at dekket til tider ruller over en del i svingene, selv om jeg har 30mm innvendig bredde på felgen. Dette kan komme av at sideveggene ikke er så stabile som jeg er vandt med. I tillegg slipper bakhjulet ganske ukontrollert. Nå skal det nevnes at Continental selv plasserer dekket mellom Race King og Mountain King II. Det skal fungere bra fra hardpakket terreng og godt inn i løse partier. Derimot skal det ikke fungere spesielt bra på våte områder.

Jeg måtte selvfølgelig teste hvor bra, eventuelt dårlig, det fungerte når det var vått. Derfor la jeg avgårde ved første regntunge dag for å sjekke grep både oppover og nedover.

Og det er, som Continental selv sier, ikke et dekk for vått føre. Det biter greit på gress og skogbunn oppover, men når man beveger seg inn på tverrgående våte røtter og litt løse steiner, så melder dekket pass. fremhjulet sklir ned av skrå steiner og bakhjulet svinser frem og tilbake til det treffer kanter. Faktisk så landet jeg flere minutter bak beste tid i kombinert nedover på vått underlag.

Resultater

Oppover er dekket blant de bedre. Det griper godt og er trygt i skarpe svinger når man klatrer. Som bakhjul griper dekket godt fatt og får formidlet pedalkreftene bra ned i underlaget uten å slure alt for mye.

I svinger har dekket en tendens til å rulle litt over. Det kan komme av at sidekantene er litt myke. Dette er en vanesak, men for mange så gir det en form for utrygg følelse. Den utrygge følelsen slår forøvrig inn for fullt om du prøver dekket en fuktig dag i skogen. På et par av forsøksturene mine var det våte områder og det er på ingen måte gunstig for dette dekket.

Testresultater

Den totale oversikten vises under her.

Testresultater oppoverbakke
Produsent og Dekk Gjørme Skogbunn Hardpakket Gress Asfalt Kombinert
Helning 12 % 10 % 8 % 4 % 10 % 8 %
Hutchinson Toro Enduro (27.5) 05:18 04:34 04:35 03:45 08:02 23:20
Maxxis Highroller 2 (27.5) 04:20 03:53 04:45 03:40 09:27 21:47
Continental X-King 2.4 (29) 04:50 04:16 03:34 02:31 07:40 20:21
Maxxis Ardent 2.4 (29) 06:58 05:42 04:32 02:42 08:10 22:09
Maxxis Ardent 2.4 / High Roller 2.5 (29) 04:03 03:20 - 02:16 06:54 18:16
Testresultater nedoverbakke
Produsent og Dekk Gjørme Skogbunn Hardpakket Gress Asfalt Kombinert
Helning -19 % -12 % -13 % -7 % -9 % -16 %
Hutchinson Toro Enduro (27.5) 01:09 00:44 00:55 01:30 NA 05:44
Maxxis Highroller 2 (27.5) 01:20 00:47 00:59 01:21 01:21 07:32
Continental X-King 2.4 (29) 01:23 00:51 NA 01:32 01:38 NA
Maxxis Ardent 2.4 (29) 01:51 00:54 0:53 NA NA NA
Maxxis Ardent 2.4 / High Roller 2.5 (29) 01:12 00:53 0:54 01:04 01:21 06:17

Konklusjon

I skrivende stund har Continental X-King 2.4 absolutt en stor fordel oppover. Dekket ruller bra og biter på hardt underlag og gress. Litt verre på underlag som er løsere, men det er en del teknikk bak det også. I nedoverbakker er det noe rullende effekt og kombinerer du dette med vått føre, er det på ingen måte en god løsning.

Har du muligheten og lyst til å bytte dekk, ville jeg anbefalt dette dekket for tørre dager med mye flatmark og klatring. Skal du ha en all-round-dekk der også våte dager er inkludert, ville jeg ikke benyttet meg av X-king, men heller valgt et dekk som er laget for fuktige områder.