Prosjekt 2018

Hard RocxRacersykkelTriatlonTriatlonsykkelTrening
Hardrocx racer

Hardrocx racer

Hei.

Da var jeg tilbake her på sykkelhjulet etter en god pause.

Planen for i år er i fjerne tempobøylene fra raceren og la den få bli en ren racersykkel igjen. Fordi i år så kommer det en renraset tempo hingst inn i stallen. Og når jeg nevnte for Christian at jeg skulle oppgradere var han svært ivrig på å få meg til å dokumenter dette på sykkelhjulet. Etter litt tenketid og grubling fikk jeg lagt en plan. Det blir da en liten artikkelserie som kommer til å tikke og rulle fremover mot BryneTri som er det første målet for sesongen. Målet med serien er å finne ut hvilken forskjell en temposykkel har imot en vanlig racer og hvor mye bedre det blir med en skikkelig bike fit.

Når det gjelder valget av sykkel, så jeg på litt av hvert. Finn.no hadde mye spennende, men fant ut at jeg ville ha en helt ny fin og blank sykkel. Det viktigste for meg var at rammen var fremtidsrettet. Som at den er klar for elektronisk giring og plass til brede hjul. Vertikale dropouts er også fint. Slik at du kan justere hjulet så nærme mot rammen som ønskelig. Driftssikkerhet og vedlikehold blir også prioritert. Solide komponenter som gjør vedlikeholdet enkelt.

Det så ut til at det skulle bli en ren triatlon sykkel. Men etter noen runder med meg sjøl fant jeg ut at det ble en UCI godkjent temposykkel. Forventet levering er i løpet av neste uke. Hva som er på vei må dere nok vente med å finne ut av :).

BryneTri profil

BryneTri profil

Og nå som jeg får en skikkelig tempo hest. Så må det jo noe uvitenskapelig testing til. Planene er å sykle en definert testløype med satte parametere.

  • Hard Rocx med tempobøyler
  • Ny temposykkel som er justert inn etter beste evne.
  • Temposykkelen etter Retul Bike fit hos Sykkellaboratoriet.

Dette for å finne ut om hvor stor forskjell det er mellom racer med tempobøyler, tempo hest og hvor bra en Retul fit er. Dette har jeg hatt lyst å teste over en lang tid. Og nå har jeg vært så heldig at Sykkellaboratoriet ville bli med som samarbeidspartner på prosjektet. Ådne hos sykkellaboratoriet skal bruke Retul bike fit systemet til å finne den optimale sitteposisjonen for meg. Dette vil forhåpentligvis sette meg i optimal posisjon til å få mest mulig ut av sykkeletappen og spare løpemusklene til å løpe etappen.

Løypen som jeg skal bruke blir sykkeletappen på BryneTri. Den er i underkant av 2 mil. Den går som småkupert. Men er rimelig flat. Er tross alt på Jæren, er begrenset med bakker her.

Så da blir det en hel del turer rundt løypen i år.