De mange dekkmulighetene

ArdentContinentalMaxxisSchwalbeDekk

Dette årets sykkelprosjekt har kommet så langt at det er på tide med dekk. Jeg hadde en del tanker rundt det å gå opp til 29″ og hvilken bredde som skulle velges. Siden jeg kommer fra 27,5″-verden og før det igjen hadde 26″, så har jeg opplevd en gang tidligere hvor mye bedre større hjul faktisk hadde å si. Man skulle kanskje ikke tro det, men det merkes bra.

Jeg skal ikke begynne med noen store matematiske forklaringer om hvorfor det faktisk blir bedre, men hvis du tar en liten og en stor pizza og deler inn i 8 biter, så vil du se at du får lengre skorpe på fra det store pizzastykket enn det lille. Trekker du parallellen til sykkelhjulet vil du se at den lille delen av dekket som treffer bakken faktisk er større av samme grunn. Jeg elsker å grave etter svar og forklaringer på slike ting, men jeg sparer dere ved å gi dere oppsummeringen: Siden jeg har kjørt Maxxis på alle tre hjulstørrelsene nå (26, 27.5 og 29) så har jeg benyttet ytre diameter og faktisk bredde (alle dekkene er oppgitt til 2.4″ men har et avvik på en 2-3mm). En 29″ har cirka 11,5% mer areal av dekket som treffer bakken enn en 26″ har. Det forutsetter samme dekktrykk og tilnærmet like dekkprofiler.

Mange dekkvalg

Mange dekkvalg

Bruksområdet til sykkelen blir mye av det samme som tidligere, men i tillegg skal den fungere bedre oppover enn det den forrige gjorde. Jeg sporet innom mange forskjellige dekkvalg og kortlisten min ble til slutt som følger (Totalpris i parentes bak)

  • Continental X-King Protection 29 x 2.4 (670kr)
  • Maxxis Ardent 29 x 2.4 Dual EXO/TR (676kr)
  • Maxxis Ikon 29 x 2.35 3C/EXO/TR (739kr)
  • Michelin Force AM 29 x 2.35 og Wild AM 29 x 2.35 (687kr)
  • Schwalbe Nobby Nic Evolution Addix 29 x 2.35 (774kr)
  • WTB Trailboss TCS Light/Fast rolling 29 x 2.4 (825kr)
  • WTB Trailboss TCS Light/Fast rolling 29 x 2.4 og The Riddler TCS Light/Fast Rolling 2.4 (825kr)

Litt om valget

Det første jeg har gjort er å besøke nettsidene til produsenten og lest om dekkene der. Det jeg stort sett var på jakt etter var en form for karakterer basert på hva produsenten selv sier. Alle dekkene blir, av produsenten, nevnt som gode all-round-dekk. Verdt å merke seg er nok Michelin og WTB sine anbefalinger. Michelin bruker en kombinasjon av to dekk. Force AM og Wild AM. Bruker man bare Force AM så er dette tiltenkt tørt og hardt terreng. Bruker man Force AM og Wild AM, så er dette en god all-round-kombinasjon. Bruker man derimot bare Wild AM så er man mer inne på mykt terreng.

WTB har et bakdekk som er tiltenkt enduro. Her er det viktig å få minst mulig motstand, men godt sidegrep. WTB Riddler er tenkt brukt som et bakdekk sammen med et kraftigere fremdekk for grep i svinger. Selv om kombinasjonen høres veldig spennende ut, utelukket jeg det fort fordi dekket hadde dårlige tilbakemeldinger i forbindelse med klatring i løst terreng.

Maxxis sitt Ikon-dekk var mer rettet mot XC. Jeg har planer om litt grovere sti og utelukket derfor ganske raskt Ikon-dekket selv om det helt sikkert vil være et godt valg hvis man skal være seriøs rittsyklist. Og da stod jeg igjen med noen færre alternativer enn før. WTB var ikke å oppdrive i Trailboss 2.4 utgave da jeg skulle bestille og Michelin sine alternativer var planlagt lagerført etter påske, også dette litt for seint for min del.

Da stod jeg igjen med X-King, Ardent og Nobby Nic. X-King og Ardent har jeg alt fått tak på og skal teste disse i begynnelsen av sesongen. Følg med!