#GledeMedSykkel
Sykkelhjulet.no

Velge hjul

Av Christian Jensen14. februar 2018

Hjulsett Mavic Teknisk

Mavic XC819 Hjulsett
Mavic XC819 Hjulsett

Det å velge hjul er en ganske omfattende prosess, men det behøver ikke være det hvis du bare stiller de rette spørsmålene underveis. Skal du bygge hjulsettet ditt selv, eller få noen til å bygge for deg, er utvalget enda større. Ofte tenker rytteren på vekt. Og det kan være forskjell på et lett og et tungt hjulsett på mange måter. Stort sett er prisen proporsjonal med kvalitet, men kvalitet kan bety både soliditet og vekttap.

Som på sykkelens gaffel og sykkelens ramme, er det begrensninger. Når du bygger sykkel selv, så er jo begrensningene de du setter. Har du allerede sykkel, så er det lurt å ta en titt på bruksmønsteret ditt og hva du egentlig trenger. Når jeg bygger hjul er det viktig for meg at hjulene er solide og gode, men ikke alt for tunge. Det er ikke uvanlig å se et hjulsett ned mot 1500g, men heller ikke uvanlig å se dem over 2000g. Det kommer litt an på hva du trenger dem til og hvor mye du betaler.

Jeg skriver om begrensninger og det er i bunn og grunn ramme og gaffel som begrenser deg, men det er flere ting som spiller inn. Det kan være greit å måle ett dekk som er montert og som allerede står på sykkelen. Bredden på dekket vil vise deg hvor mye klaring det kan være på et større dekk og muligens en bredere felg, men mye av det blir cirkamål. Under har jeg listet opp de begrensningene du møter på:

  1. Sykkelen har en oppgitt hjulstørrelse. Det er generelt dumt å gå utover dette. Noen nyere 29″ kan også kjøre 27.5″+ og det er verdt å merke. 27.5″+ er dekk på rundt 3.0″ bredde. Dette kan være dekk som flyter en del bedre i myr og andre bløte terreng. 3.0″ i forhold til eksempelvis 2.4″ er ikke avgjørende for at sykkelen er bærende på snø. Her må det fatbike til på opp til 5″ bredde. Den første begrensningen din er altså hjulets diameter.
  2. Det neste du møter på er bredden på dekket. Dette er litt indirekte for felgvalget ditt, men det kan være lurt å notere seg hvor mye klaring som anbefales for ramme og gaffel. I mitt tilfelle har gaffelen god klaring til 2.5″, mens ramma kan bruke alle dekk opp til 2.35″ uten at det anbefales å sjekke. Fra 2.35″ opp til 2.5″ kan det subbe borti avhengig av dekkets profil. Dekkets bredde er avgjørende for hvor stor bredde du strengt tatt trenger på en felg. De fleste felgprodusentene oppgir anbefalte dekkbredder på felgene sine. DT-swiss er intet unntak og i deres dokument på 2.5″ står det anbefalt felg mellom 20 og 50mm innvendig bredde. Siden vinterdekkene er noe smalere enn sommerdekkene mine, så tenkte jeg å holde meg unna de bredeste felgene.
  3. Så er det på tide å sjekke hva slags type gaffel og ramme du har. Hjulene dine skal jo tross alt kobles opp på gaffelen og opp på ramma. Og her møter du enda en begrensning. Gaffelen din har alt fra 5mm aksling med 9mm kopper til 20mm gjennomgående aksling. På ramma har du alt fra 5mm aksling med 10mm kopper til 12mm aksling. Somregel er navet oppgitt med et todelt tall, eksempelvis 15×100. 15×100 betyr at akslingen som skal igjennom navet er 15mm i diameter og at navet er 100mm bredt. Her er det forskjell på fremme og bak.
  4. Bremsene er siste del. Har du felgbremser, må felgene på hjulsettet ditt være tiltenkt nettopp det. Har du skivebremser, så har du to standarder 6-bolt og Centerlock. Du kan bruke de om hverandre, men Sram har en tendens til å ha større utvalg på 6-bolt og Shimano bruker mest Centerlock.

Det var de fire begrensningene som er på hjulene til sykkelen. Alt annet er valg man gjør for å tilpasse kjørestil og andre ønsker. Mitt generelle tips er å kjøpe seg et hjulsett som tåler en del. Det må man jo selvfølgelig se i forhold til egen vekt, men enkelte hjulsett oppgir systemvekt. Og systemvekt det er alt som kommer til å belaste sykkelen. Det enkleste er å ta sykkelens vekt, rytterens vekt og eventuelt bagasje. Med bagasje mener jeg da sekk, drikkeflasker og annet som typisk blir festet på sykkel og rytter. Veier man eksempelvis 90 kilo i sokkelesten og lemper på litt ekstra bekledning, en sekk og har en sykkel på 12 kilo så tipper man fort 110 kilo. Da er ikke hjulsett med systemvektbegrensning på 110kg spesielt lurt.

Generelt blir et hjulsett svakere jo lettere det er, men betaler man nok så blir det sterkt igjen. I terrenget er det en fordel med sterke eiker. Man kan selvfølgelig kjøpe hjulsett med 28 eller 24 aeroeiker, men det kan fort bli en del eikebrudd med slikt. Jeg ville gått for hjulsett med 28 eller 32 standardeiker. Disse eikene er typisk 2.0/1.8mm eiker og tåler en god del. Skal man bygge selv så er det absolutt det jeg anbefaler.

Nav med maskinlager og gjerne byttbare maskinlager er en god ting. Lagerets pris er egentlig ikke så farlig, men også her betaler man for vekt. Felgene er også et poeng å se nøye på. Her finnes det en del alternativer. De typiske racing-felgene er tiltenkt full fart på grusveger og lett sti, men de mer all-mountain-rettede felgene skal tåle litt mer.

Med dette som utgangspunkt kan man velge seg et hjulsett som passer for ditt formål.