Jeg har tatt service på både gafler og bakdempere og har etter hvert funnet ut at det slettes ikke er så ille. Jeg har faktisk aldri tatt service på en Reverb før, men fant ut at det måtte være en god anledning å gjøre det på når jeg skulle flytte den fra gammel til ny sykkel.
Jeg satte meg ned og bestilte service kit. Det er det første man trenger å få tak på. Det som er litt spesielt med service på Reverb er at du krever et par litt spesielle verktøy. Det første er et rør for å få satt en oljestopper inn på rett område og så er det en oljenivåregulerer. I bunn og grunn et metallrør med justerbar lengde og ei sprøyte for å suge ut overflødig olje. I tillegg kommer du ingen vei med mindre du har ei skrustikke med gummiinnlegg eller annet tilsvarende for å klemme ting godt fast på en forsiktig måte.
Servicen begynner ganske enkelt med å få Reverben av sykkelen. I tillegg er det en fordel å få demontert setet slik at det ikke er i veien. Et godt tips er å få løs setet før du tar løs setepinne, ellers blir det litt mere å holde styr på når du skal demontere setet.
Når du har fått av setet, er det reverbslangen sin tur. Jeg har stealthutgaven, altså med slangen inni. Den jeg har var i utgangspunktet utrustet med connectamajig. Det er en stoppventil som slår inn når man løsner slangen fra setepinnen. Da unngår man å måtte lufte systemet hvis man skal demontere setepinnen av en eller annen grunn. Etter å ha plukket hele greia ut var det tid for selve servicen.
Det aller første jeg begynte med var å tappe lufta av selve setepinnen. Det står riktignok at man skal vente med dette i instruksjonsbøkene, men jeg leste meg igjennom og fant ut at det var ingen grunn til å ikke ta lufta først. Jeg synes det er en smule skummelt å vite at deler kan komme flaksene med 250PSI trykk hvis man gjør noe feil.
Med lufta vel ute av systemet var det på tide å få av låseringen fra den siden som fjernkontrollen kommer inn. Låseringen skal byttes siden, så den trenger du strengt tatt ikke ta vare på. Med låseringen ute av bildet, er det bare å klemme hele reverben sammen og da kommer hele innmaten til syne.
Det neste man gjør er å klemme det indre stempelet fast i ei klemme og skru av den blanke toppdelen (Seal head). Inni her er det ei lang stang (Poppet valve) som skal trekkes ut. Jeg brukte ei tang med myk tupp til å trekke ut hele stanga. Så er det på tide å skru av hele hodet som står igjen på stanga. Inni setepinnen finner du også en o-ring og en foring som skal ut.
Så fester man hele setepinnen til ei skrustikke igjen og skrur av den store topp-delen (top cap). Når man trekker ut denne kommer hele innmaten med ut. og man står igjen med en ytre del og en indre del. Har du en 355mm eller en 420mm lang reverb vil det være igjen noen deler inni ytre del (Hvis de ikke datt ut når du delte delene). Det er en blindhylse som skal stå i bunn og en ekstra o-ring.
På siden av indre del finner du tre messing-pinner. Disse kan du plukke av. Legg merke til hvor mange streker de har, for service kittet har et utvalg av slike messingpinner for å få samme lengde på dem.
Det neste du skal gjøre er å dele opp den indre delen. Her er det lurt å helle ut olje først. Klem så ytre delen fast i ei skruestikke og skru av forseglingen. Når du har fått av denne delen kan du også trekke ut et rør som ligger inni denne delen igjen. I tillegg kan topp-delen trekkes av. Inni den indre delen er det også et IFP-rør. Dette røret holdes fast av en foring som kalles IFP. I A1-utgaven var dette en aluminiumsdel, mens A2 har en gummidel. Kittet inneholder kun gummidelen og det er anbefalt å bytte til denne.
Så skal pakningen, foringen og o-ringen byttes i topp-delen. Jeg bruker en dekkspak til å få lurt av pakninger. Ny foringer dyppes i reverb-olje, mens o-ringer smøres med fett. Pakningshodet skal få nye o-ringer og tilsvarende med den lange stanga (poppet valve). Den indre akslingen med blått hode, skal også få en liten oppkvikker. Her er det to foringer/sleperinger og en o-ring som skal byttes. I tillegg er det en liten o-ring inni den blå hyslen som skal byttes. Jeg brukte en vanlig tannpirker til denne jobben.
Pakningshodet skal få ny slepering, nye o-ringer og U-pakning (en litt annen type o-ring som er mer funksjonibel som slepering). IFP-røret tres oppi indre rør igjen og klemmes på plass. Den nye typen IFP skal på plass på utsiden og her trengs et spesialverktøy, som i bunn og grunn er et rør med anmerket avstand på. Det var vrient å få pakningen over de første millimeterne og jeg endte opp med å dytte pakningen for langt. Derfor måtte jeg demontere en del igjen for å få denne pakningen ut og prøve på nytt.
Så fylles Reverb-olje på til det renner over. Dette er det greit å gjøre mens delen står i skruestikka, for du skal ha den indre akslingen med pakkningshodet på oppi dette røret etterpå. Når denne er på plass og skrudd fast, er det viktig at røret blir stående og at man ikke klemmer ned akslingen. Hvis ikke blir det feil væskemengde inni røret og man får en Reverb som ikke fungerer.
Deretter skal nye messingpinner settes inn i mellom indre og ytre rør. Det gjøres ved å legge på rikelige mengder fett på forsenkningene i indre rør og legge riktige lengder messingpinner på fettet. Deretter legges mer fett på utsiden og det ytre røret tres inn på det indre. Legg logoen på røret slik at det matcher bakenden på setetfestet.
Så skal en ny bunnstopper og eventuelt blindhylsa med pakning inn i røret. Tilslutt en skumforing. Så skrur man på pakningshodet. Til dette trenger man ei skrustikke igjen. Så dette spesielle verktøyet for å måle oljemengden. Sett målepinnen til riktig lengde for din Reverb og dytt innen nedi der som Poppet-ventilen skal nedi. sug ut overskuddsolje.
Sett så poppet-ventilen med nye pakninger og fett på alle pakninger. Merk at det er et område som absolutt ikke skal ha fett på denne pinnen. Sett så den blanke toppdelen på plass og skru til. Så er det på tide å trekke indre del ut slik at den blir stående tilnærmet slik den skal stå. Sett oppi låseringen og vær sikker på at den fester seg. Siste er å feste topp-delen fast til ytre rør.
Når du har gått over alt og renset opp etter deg, så kan du fylle setepinnen med luft. I min skal det 250psi, mulig det er noen det skal mindre eller mer i.
Jeg valgte å bytte bort connectamajig med vanlig slange. Dette fordi jeg skulle bytte farge på slangen. Jeg har hørt mye forskjellig om bruk av andre merker på slanger, blant annet at indre diameter på en del bremseslanger er forskjellige fra Reverb. Jeg bruker Jagwire sine Pro Hose v5.0 og disse passer.