På tide med lyktsykling igjen

Av Christian Jensen8. oktober 2017

Annet

Det har begynt å bli mørkere om kveldene nå, faktisk så mørkt at det er på tide å finne frem både refleksvesten og sykkellysene. For sykling i mørket, er du avhengig av litt forskjellig lys. I tillegg er det veldig greit å ha refleksvest slik at du passivt lyser for de som kommer.

Framlys

På belyst gang- og sykkelsti

Skal du sykle utelukkende på gangstier trenger du ikke stort, men lys må du ha. Det er nemlig slik at bilister, syklister og ikke minst gående har behov for å se deg selv om du sykler på vei. Her trenger du bare et enkelt LED-lys da du ikke har behov for å lyse opp spesielt mye på veien foran deg. Det viktigste er at andre ser deg. De forskjellige sykkelbutikkene selger bak og framlys som er mer enn gode nok for målet. Skal du ha sykkellyset stående på sykkelen og bare glemme det, kan små enkle LED-lys være midt i blinken. Det finnes også de lysene som reagerer på bevegelse og lyser så lenge sykkelen flytter på seg. Da slipper man å komme ut til tomt batteri også.

LED-lys sammenligning front
LED-lys sammenligning front

På veg

Skal du sykle langs vei, er det greit å ha litt sterkere lys foran. Langs vei så ender man opp med å holde større hastigheter, så en lyskjegle foran som rekker lengre er også greit å ha. Langs vei, kan to forskjellige styrker på lyset være en fordel. Er det partier av veien som er mørke er det desto viktigere å ha to lysstyrker slik at man kan lyse lengre frem på veien. En av mine favoritter her er Trygg sin Polaris 1000L. Lys med styrke på rundt 1000 Lumen er ofte tilstrekkelig for sykling langs landeveien. Skal man ha noe ekstra, kommer den samme produsenten med et kraftigere lys på 1600 Lumen og helt opp til 8000 Lumen. Mange av disse settene kommer også med fjernkontroll. Det kan være spesielt praktisk langs landeveien slik at man kan dimme ned når du møter biler.

Lys i mørket
Lys i mørket

I skogen

I marka blir det straks mye mørkere. En annen ting som fort gjør seg gjeldende med LED-lys er at lyset blir veldig flatt. Flate lys gir lite kontur og lite kontur når det er fullt av hindringer på stien foran deg er lite gunstig. Derfor er det absolutt en fordel med to lys. De to lysene kan gjerne være montert på styret, men det gir ikke maksimal effekt. Derfor bør et av lysene stå på styret og et på hjelmen slik at det blir noe avstand mellom de to.

Det å ha et lys ekstra på hjelmen vil i tillegg gi deg muligheten til å se den veien du sykler og ikke bare dit styret peker. Skulle du i tillegg være uheldig og ødelegge et lys i marka, kan det være gull verdt å ha noe redundans i form av to lys. To batteripakker her gjør også at du kan kjøre med et hovedlys og skru på hjelmlyset på full styrke ved behov.

Baklys

Bak trenger du ikke mer enn at du blir sett. Det er mange som sverger til blinkende lys fordi disse fanger oppmerksomheten til bilene rundt en. Det behøver nødvendigvis ikke være så dumt. Det viktigste her er at bilistene ikke blir blendet. For sterke baklys fører faktisk til større risiko for syklistene da bilister fokuserer på lyset og kan komme unødig nære.

Noen baklys kan også kobles opp mot samme batteriet som framlyset. Her har selvfølgelig produsentene sine spesifikasjoner og sine kontakter, men faktum er at veldig mange bruker samme kontakt og samme batteritype. Å koble sammen fra forskjellige produsenter er selvfølgelig på eget ansvar.

Egne erfaringer

Jeg har en tre-fire batterier fra Trygg. Disse er billige og holdbare. På sykkelen har jeg montert ett lys foran og et lys bak. Når jeg skal ut i skogen monterer jeg på et litt kraftigere lys på hjelmen. Kombinasjonen synes jeg er utmerket for stisykling.

Hva bruker du?

Legg inn en kommentar