Klar for piggdekk

IsPiggdekkSnøDekk
Piggdekk

Piggdekk

Da skriver vi 1. Oktober og kveldene og nettene begynner å bli kalde her til lands. Er du en av de som skal benytte deg av piggdekk så har jeg et par tips til deg her.

  1. Det å sykle med piggdekk er ikke like trygt som å sykle med vanlige dekk på sommerstid. Piggdekk på bar asfalt er tungt og man kan oppleve at dekket svømmer. På grus er det litt bedre og i skogen er det knapt merkbart, før man kommer over et parti med steiner. Da kan det virkelig bli skummelt både med bremseegenskaper og feste i svingene. Så første tips er altså å legge om så seint som mulig.
  2. Når man først har lagt om til piggdekk, så skal dekkene kjøres inn. Det vil si at man skal ta det rolig og ikke presse piggene. Minst mulig harde akselerasjoner, minst mulig kraftige oppbremsinger og minst mulig lening av sykkel i svingene. Somregel er innkjøringsperiodene på sykkeldekk rundt 50-100 kilometer.
  3. har du tenkt over at sommerdekkene på bilen din som regel er bredere enn piggdekkene? Det kan selvfølgelig ha en forklaring i at du har kjøpt pene felger og feite dekk til sommerbruk, men det å kjøre med smalere dekk om vinteren gir økt marktrykk og økt marktrykk gir bedre borring av piggene mot underlaget. Slik er det med sykkel også. Det skrytes av ekstreme mengder med pigger (gjerne 300+) og feite dekk, men er man en lettvekter på sykkelen kan det lønne seg å vurdere smalere dekk. Dette har selvfølgelig veldig med bruksmønsteret å gjøre. Skal man opp i marka og sykle stier eller i skispor, må man tilpasse dekkvalget etter det. På asfalten kan et relativt smalt dekk (kanskje 1.95″) og moderat antall pigger (100-200) være vel så bra som et bredt dekk med mye pigg.
  4. Luft i piggdekk er også en vesentlig sak. Har man for lite luft i dekkene, så vil piggene få muligheten til å deformere dekket når de treffer bakken. Da blir det ikke mye grep. Nok luft er derfor viktig. For mye luft fører til at et fåtall av piggene treffer bakken på en gang og det vil igjen føre til dårlig grep. Det er ikke noen eksakt vitenskap hvor mye luft man bør ha i dekkene, men jeg pleier å kjøre med mer luft i piggdekk enn i dekkene jeg bruker på sti om sommeren.
  5. Ironisk nok tåler pigger dårlig saltet på vinterveier. Sykler du mye langs saltet vei, så anbefaler jeg deg derfor å vaske og stelle hele sykkelen din godt (inklusive dekkene). Det er ikke uten grunn at mange har en pendlesykkel og en sommersykkel. Skyll av sykkelen med nok vann til å få bort saltet og griset og få den inn i varmen slik at den tørker utover kvelden. Smør opp drivverket etter hver vask når sykkelen har tørket. Snø og slaps fungerer slik at det legger seg på drivverket og sliter bort oljen. Når snøen smelter og drivverket tørker, blir det bare salt og støv igjen, ikke olje.

Da er det bare å ønske deg god tur i vinter.