En sykkelfilm blir til (del 2)

GoProVideo
Filmutstyr

Filmutstyr

Så langt har jeg skrevet om planlegging av film og hva man bør ta med seg ut. Jeg har ikke så avansert utstyr at jeg velger å ta med meg store rigger og fylle sekken med skjermer og batterier. Jeg har to GoPro Hero 5 Session kameraer, to store batteripakker som jeg kan lade kameraene med imellom øktene og en iPhone jeg kobler til kameraene som skjerm for å se på utsnitt.

Jeg velger stort sett å produsere filmer i 24 bilder pr sekund. Det finnes et stort utvalg av gode og dårlige argumenter for hvorfor du skal velge 24 eller 30 bilder pr sekund. Det eneste jeg klarer å argumentere mot 24bps er at enkelte kamera får en rullende effekt. Dette er ikke tilfellet ved GoPro. I tillegg er 24 bps 80% av bildene til 30 bps. Noe som igjen, teoretisk, gir 20% mindre filer. Eventuelt får man høyere bitrate pr bilde.

Neste poeng er å stille inn kameraene. Sørg for at alle kameraene dine har samme størrelse (jeg bruker full HD/1920×1080). Sørg for samme fargerom hvis mulig. Jeg bruker GoPro ProTune Flat og etterbehandler i Final Cut Pro X. Hvis du ikke ønsker å gjøre mye etterbehandling har GoPro andre bildeprofiler integrert i kameraene sine.

Så var jeg ute i felten med sykkelen. Når man skal filme selv, så er det ikke så spennende å sykle. Det blir mange turer opp og ned for å hente kamera og for å få til det rette bildet. I de filmene jeg har funnet på nettsteder som Vimeo og YouTube, så er det mye bruk av stillestående kamera. I tillegg er det en del bevegelser langs en akse eller rotasjoner om en akse. Dette er vanskelig å få til når man er alene. Min anbefaling her er å begynne filmingen og heller gjøre det mer avansert etter hvert.

Jeg har som sagt med meg kamera og stativ. Noen ganger festemidler for å få festet dem på sykkel, kropp og omgivelser. Det finnes selvfølgelig interessante ting som kabelkamera og et utvalg av jigger, men som sagt bør du begynne enkelt.

Hold deg til opptaksplanen, men kommer du over fine områder så er det lov å filme disse også. En av de viktigste tingene for meg har vært å ha en introduksjon, en midtdel og en avslutning. I tillegg prøver jeg å lage tre forskjellige avstander. En nærbildeavstand som eksempelvis viser nærbilde av ansiktet eller et sykkelhjul som passerer helt oppi kameraet. En middelsavstand som typisk er så nære at ikke hele syklisten viser i bildet. En siste avstand hvor man får med seg hele syklisten og mye landskap.

Jobben med å filme er ganske møysommelig. Først finner jeg området jeg vil filme, rigger opp kamera i posisjoner ved hjelp av stativ eller andre innretninger. Så sjekker jeg kameravinkler ved hjelp av telefonen. Telefonen fungerer også som fjernkontroll, så jeg klarer å rigge meg til med sykkel og slikt før jeg starter opptaket. Det sparer en del plass på minnekortene og forenkler redigeringsjobben etterpå.

Så er det bare å slå seg løs i noen sekunder foran kameraet. Når man har syklet forbi kameraposisjon, så bærer det opp igjen for å hente kamera. Sjekke at filmen ble som tenkt i den grad jeg klarer det på telefonen og eventuelt ta et nytt opptak om jeg ikke er fornøyd.

Når filmen gjerne består av 50-60 forskjellige små klipp, så er det mange opptak å gjøre før man er ferdig.