Hutchinson Toro Enduro 27.5×2.35

2.3527.5DekkEnduroHutchinsonHutchinson ToroReklameTestDekkProdukttester

Det finnes et stort utvalg av dekk på markedet. Dessverre kommer bare et lite utvalg til Norge, og enda færre kommer seg frem til sluttbruker. I 2017 har jeg sendt ut en rekke henvendelser til norske importører og internasjonale dekkprodusenter direkte.

Det første dekket jeg mottar til testing er Hutchinson Toro. Det er importøren av Merida, Stians Sport AS, som også håndterer Hutchinson i Norge. Jeg vil gjerne få rette en takk til Stians Sport AS for at de lot meg teste dekkene.

Førsteinntrykk

Hutchinson Toro, i forpakning
Hutchinson Toro, i forpakning

Når jeg åpner pappeska, blir jeg møtt av to store dekk. Jeg har fått to Toro Enduro med 2.35″ bredde. Dekkene er buntet og produktinfo er festet til buntebåndet. Her er det informasjon om dekknavn, tips til montering og forslag til hvilket trykk man kan kjøre med.

Selve dekket er preget med store bokstaver. Man er ikke i tvil om hva som står på sykkelen. Mønsteret ser ut til å kunne drenere en del så det skal bli spennende å teste. Noe jeg ikke har sett mye av før, er anbefalt trykk preget på dekkene. Hutchinson anbefaler 2.0 bar (29 psi) i disse dekkene, så det blir det første jeg kommer til å prøve dem på.

Nettsidene til Hutchinson oppgir dekket til 1080g. På min vekt ender de opp med 1141g og 1145g. Det er 5,6% og 6,2% over oppgitt vekt. Det er ikke så veldig langt unna, men de ekstra grammene gjør et voksent dekk enda større.

Veiledende pris er på 599kr pr dekk.

Montering og dimensjoner

Det er enklere å montere ett dekk med slange enn uten, derfor hopper jeg rett på den slangeløse utgaven. For meg er det viktig at dekket sitter godt og er relativt enkelt å få satt på. En vesentlig moment er at dekket holder tett uten slange. Jeg kommer til å montere dekket uten guffe (væske for å forsegle eventuelle små lekkasjer) først. Hvis dekket slipper lite luft, tyder det på god forsegling mellom felg og dekk. Jeg bruker er gulvpumpe og monterer dekket på to forskjellige felger. Felgene er begge av merket DT Swiss, den ene er 25mm mens den andre er 35mm. Jeg ønsker å se forskjell på dekket ved de to størrelsene.

Det første som slår meg ved monteringen er at dekket virker veldig stivt. Det skal ikke så mye til å få dekket over kantene på felgen. Faktisk har jeg aldri jobbet så lite med et dekk ment til slangeløs montering før. Jeg klarer å bryte dekket over kanten bare med nevene. De siste 20-30cm må jeg normalt bruke dekkspaker på.

På en måte er det litt mistenksomt med tanke på luftlekkasjer senere, men det at dekket er enkelt å få på gjør det også lettere å legge oppå felgflensen. Det neste jeg gjør er å føre en dekkspak rundt kanten for å trekke dekket opp langs felgen. Jeg kommer nesten rundt før jeg må gi meg. Jeg gjentar på begge sider. Så er det å slå seg løs med gulvpumpa. Etter en 10-12 pump begynner dekket å feste seg. To svake knepp indikerer at dekket er på felgen. Jeg pumper opp til ca 3 bar for å sjekke for lekkasjer. Det lekker noe, så her må det guffe på plass for å holde på lufta. Bruksanvisningen indikerer forøvrig også at det må guffe til for å få dekket tett, så det var ingen overraskelser.

Dekket måler 57mm bredde på selve dekket (25mm innvendig felgbredde) og 60mm på bredeste mønster. Dekket er oppgitt til å være 57-584 altså 57mm bredde. Så her har Hutchinson truffet blink, i motsetning til mange andre dekkprodusenter som oftest overklassifiserer dekkene sine. Da gjør de ekstra grammene dekket veier i forhold til spesifikasjonen ikke så veldig mye. Når dekket blir montert på felger med 35mm innvendig bredde måler selve dekket 61mm og mønsteret måler 61mm på det bredeste. Det blir et massivt dekk som absolutt overgår de 57mm det skulle ha vært.

Etter at dekket har stått et døgn uten guffe, er det helt flatt. Så langt er det bare Maxxis Highroller II som har stått natta over. Jeg bruker Schwalbe sin Doc Blue. Det er Stans som produserer for Schwalbe. 60ml er, i følge Schwalbe, det som skal til for å forsegle dekkene. Etter å ha fylt opp dekket og pumpet det opp, roterer man dekket rundt. Væsken legger seg i de små hullene rundt om inni dekket og mellom felg og dekk. Resultatet er et godt forseglet dekk, klart til innsats.

NavnStørrelseTeknologiMålt VektVeil. Pris25mm felg30mm felg35mm felg
KroppMønsterKroppMønsterKroppMønster
Hutchinson Toro Enduro57-584Hardskin 2×66, RR end1145g 599kr57mm60mm61mm61mm
Maxxis High Roller 261-584EXO, 3C Maxx Terra904g58mm59mm59mm59mm
Maxxis High Roller 263-622EXO, 3C, TR1019g58mm62mm
Maxxis Ardent 2.461-622EXO, TR866g62mm62mm
Continental Trail King 2.460-622Performance, Pure grip, Shield Wall965g61mm61mm
Continental X-King 2.460-622ProTection, Black Chilli732g58mm58mm