Sykkelvask på tur

HozelockStisykkelVaskService og vedlikeholdUtstyr

Det er ikke så lett å vaske sykkel på tur, men kanskje det finnes en god løsning før du stapper sykkelen i bilen. Det å ta med seg bøtte og svamp er nødvendigvis ikke ideelt. Jeg vurderte lenge å lage meg ei lita elektrisk vannpumpe jeg kunne ta med meg, men fant fort ut at det ble for mye styr. Så kom jeg over trykksprøytene for ugressmiddel og lignende. Etter litt tankevirksomhet fant jeg ut at det måtte være ideelt å ha med seg i bilen. Kanna kan stå uten trykk og vannet er godt bevart. Når det trengs, pumper man opp trykket og sprøyter sykkelen. Det beste er at trykket man oppnår på pumpekanna ikke er så høyt at det er fare for lager og fett på sykkelen, men nok til at sykkelen blir passe ren.

Etter en rask titt på nettet fant jeg ut at kannene kommer med alt fra 1,2 liter til store beist man har på ryggen med bensinmotor. De fleste produsentene oppgir volumet på tanken, ikke det faktiske volumet man kan ha av vann oppi. Så 1,2 liters volum blir da til ca 1 liter væske. Jeg fant ut at ca 5 liter vann burde være ideelt å ha med seg. Etter litt sjekking hos Jernia, Clas Ohlson, Felleskjøpet og et par til, fant jeg ut at det å legge noen kroner ekstra i pumpekanna kunne lønne seg. En liten hundrelapp er et merkbart kvalitetsløft.

Nok en gang slår Europris til og selger et godt produkt til en fornuftig penge. HozeLock var solid og godt bygget. Pumpehåndtaket er kraftig og blir ikke slarkete når man trekker pumpa helt ut. Felleskjøpet selger samme kanna til nesten dobbel pris, så da ble det enda mer fristende å prøve.

Jeg tenker å fylle kanna opp med vann og ha den stående i bilen. Når jeg har vært rundt i marka eller fjellet å herjet, så er det frem med kanna, pumpe opp og spyle sykkel. Jeg prøvde kanna på en bilens vinterhjul og veistøv og møkk forsvant ganske fort. Det ble ikke helt rent, men regner med at 90% er ganske avgjørende.