Røåsvegen-Raudåsen

• Lengde: 5,4km
  • Underlag: 68% grus, 2% asfalt og 30% skogssti
  • Høydeforskjell: 276m
  • Beskrivelse: Det letteste er å ta bilen (eller sykle om du bor i nærheten) og svinge inn til Orkdal Sykehus. Følg veien forbi sykehuset og følg Røåsvegen til du kjører over ei bru. Når du har kommet over brua, kan du finne deg en passende plass å stoppe langs veien. Den er bred og lite trafikkert, men det bor folk her så ta hennsyn. Gjør klar sykkelen og sykle oppover hovedveien som går der. Denne flater ut og i flaten er det et kryss. Det er den første grusveien til høyre. Veien går over til en bortgjemt gang og sykkelvei. Og ender opp på ei flate. Ta til høyre på flata og sykle bortover til du kommer til et kryss. Her er det en grusvei som går oppover langs en bekk. Følg grusveien til du kommer til ei bru som krysser bekken. Fortsett så over brua og ta første sti/vei til venstre. Denne snirkler seg oppover og du passerer bekken igjen, for så å følge den noen hundre meter forbi et oppstøpt lite fossefall. Så møter stien en vei. Ta til venstre her. Så fortsetter du langs veien til du kommer til en liten parkeringsplass. Her har du et valg til venstre og ett til høyre. Du skal til venstre (den bratteste). Fortsett så på denne veien til du når toppen. Her skal du til høyre mot Evjensbakkan og Hvilebenken. Du kan stort sett bare sykle en veg her. Når du passerer et utsiktspunkt med usikt over hele Orkdalen, så skal du første sti til høyre. Her er det veldig bratt og noen feiltrinn kan føre til at du havner LANGT nedi skrenten. Så vær forsiktig. Nå kommer du til den egentlige hvilebenken. Et fredfullt lite sted med god utsikt. Fortsett nedover svingene til du kommer til et skilt det står «Downhill, bruk av bremser forbudt».Umiddelbart etter venstresvingen går det en sti ned til høyre. Velg denne. Nedover her er det stort sett bare å velge veiene. Du ender opp omtrent der du parkerte til slutt. Hvis ikke det var nok utfordring på turen, så kjør en gang til og prøv å slå din egen rundetid.
  • Passer til: Starten er forholdsvis enkel, men du kommer raskt borti bratt oppover. Den gjennomsnittlige stigningen er på 11%. På det værste er den oppe i 15%. Når man har kommet opp er den første delen farbar for mange, men den siste delen blir teknisk krevende. Mot slutten av siste del så er det vått (sykler mer eller mindre i en bekk) og steinete. Dette er krevende. Du klarer nok turen fin med en hardtail og litt trening, men anbefaler på det sterkeste en fulldemper. Det er ikke turen for familien, med mindre de du har med deg har sykkelinteresse og har litt fartstid.
  • Garmin-aktivitet: http://connect.garmin.com/activity/172597835 (runde 1 er oppvarming, runde 2 er sporet på kartet og runde 3 er tilbake til start.)