Fannrem-Sundlia-Espa

AsfaltEspaFannremOrkangerRuteSkogsstiSundliaSykkelSykkelturTreningTurOrkdalTurer
Lite brukt kjerreveg

• Lengde: 10,38km
  • Underlag: 30% asfalt, 20% grusvei, 35% kjerrevei/fjellvei/sti, 15% myr/skogbunn
  • Høydeforskjell: 282m
  • Beskrivelse: Jeg velger nok en gang  Mo-Marked på Fannrem som startplass. Sykler Orkdalsvegen sørover og svinger inn på en sideveg til venstre, rett før Prix. Her sykler en rett frem til en kommer ut på Fylkesveg 470. Denne følger en oppover til kilometermåleren viser 2.9km (avkjøringen etter Sundlilykka, en grusveg rett bak et skilt om høyresving). Her følger en grusvegen innover. Hold til høyre i første kryss. Grusvegen stiger sakte, men sikkert oppover til en kommer til ei hytte med en portal til gårdsrommet. Til venstre for portalen fortsetter en lite brukt kjerreveg. Denne blir smalere og smalere og snirkler seg oppover fjellsiden. I de alternativene en får holder en til venstre. Kjerrevegen går over til sti og stien går over til å bli nærmest et spor igjennom krattet. Og når man forventer at alt tetter seg så er det litt til og så står man plutselig på et lite utsiktspunkt. Her er det litt vanskelig å finne stien, men sikt et par grader øst for nord og beveg deg en 10-15 meter så finner en stien igjen. Denne snirkler seg oppover åskammen og etter et lite stykke så ser man et utsiktspunkt på venstre siden. Her er ikke kanten sikret så vær forsiktig om du vil ut og se. Dette partiet man er inne i nå er vanskelig å følge. Jeg syklet på det jeg trodde var stier til jeg kom til mer åpent landskap. Her er det hugget en del trær og småkvistene ligger igjen etter jobben. Myra bærer fremdeles preg arbeidsmaskiner og man kan følge disse sporene ned til man treffer en relativt grei kjerreveg igjen. Når en dukker ut av skogen før myrene kan en sikte omtrent rett nord.
    Herfra bærer det nedover på fin kjerreveg. En passerer avstikkeren til Rasmusrommet. Deretter blir det mer og mer åpen og en ender tilslutt opp i sivilisasjonen igjen. På grusvegen en kommer til, ta omtrent rett over (litt til høyre). Herfra går det en kjerreveg ned til Espa. Når en så er nede rett ved siden av E39 tar en til venstre og kommer opp rett ved Follo Park. Følg Orkdalsvegen sørover (over E39) og videre utover mot Fannrem. Tilslutt er man ved startpunktet igjen.
  • Passer til: Det er mye bakker når en starter i bunn av en dal og det er kanskje ikke det artigste å begynne å traske rundt i skogen med sykkel på jakt etter stien, men alt i alt er dette en artig runde med en del utfordringer. Du bør nok være en ihuga terrengsyklist og du bør nok ha 2.2″ dekk, eller helst mer, for å komme deg tørrskodd over myra. Jeg kom ned ved Espa med smil om munn og myrrester langt oppetter ryggen. Definitivt en tur jeg kommer til å prøve en gang til.