Utleirmark-Bjørkmyr-Sjetnemarka

AsfaltBjørkmyrFoldalFossegrendaLeirfossMellomfossveienRuteSjetnmarkaSykkelSykkelturTreningTrondheimTurUtleirmarkTrondheimTurer
Utleirmark - Bjorkmyr - Sjetnemarka

Utleirmark – Bjorkmyr – Sjetnemarka

Det er en rekke parkeringsmuligheter langs løypa. Fossegrenda, Foldal, Bjørkmyr eller Leirfoss. Begynner man på Foldal og sykler med klokka er løypa omtrent som følger:

• Lengde: 7,4km
  • Underlag: >99% asfalt, <1% grus
  • Høydeforskjell: 70m*
  • Beskrivelse: Det første partiet over Bjørkmyr er flatt. Med litt vind her kan det godt bli et relativt tungt parti. Løypen går deretter i en lett nedoverbakke mot elva. En svinger inn over en av demningene og opp på andre siden. Veien går i greie kurver et lite stykke før man kommer inn på det lille partiet med bred grusvei. Løypa fortsetter så videre nedover Mellomfossvegen til den ender opp over kraftstasjonen ved Leirfoss. Her fortsetter løypa videre nedover på Leirfossvegen til det laveste punktet i traseen. Den første bratte stigningen i løypa går over kollen som skiller Leirfoss og Fossegrenda. Så kommer en nedoverbakke inn mot Fossegrenda. Fra Fossegrenda fortsetter en opp mot Skippysenteret og opp til Utleirmark. Stigningen er jevn og slak, men med vind kan godt dette partiet bli ganske tungt. Når en treffer på Bratsbergveien er man i ly for vinden igjen. Her fortsetter løypa oppover til Foldal med jevn stigning.
  • Passer til: Løypa egner seg godt til en rask sykkelrunde. Det er gangsti eller  utrafikkert vei hele runden, så man kan godt ha med barn på familietur også.

*Høydeforskjellen er målt fra en GPS som ikke er 100% pålitelig. Vil oppdatere disse dataene etter hvert som jeg har syklet runden noen ganger